ecofab nieuws week 23: gratis modetentoonstelling + beauty events

Wat veel nieuws deze week zeg! Ik had aardig wat te tikken en ik moet zeggen: het nieuws is ook erg divers. Van mode tot kunst en van beauty tot duurzame energie, alle aspecten van duurzaam leven kwamen deze week wel aan bod. Nieuwsgierig wat er deze week allemaal gebeurd is? Check dan het EcoFab nieuws!

gratis modetentoonstelling: (behind) the clothes

Modemusea en -tentoonstellingen zijn populairder dan ooit. No wonder, want dichter bij high fashion zullen velen van ons nooit komen. Het gevoel de mode bijna aan te kunnen raken... In Antwerpen is dit weekend een modetentoonstelling geopend die echt een must see is: het gratis te bezoeken (Behind) the Clothes. Samengesteld door Honest By's Bruno Pieters laat het de gezichten in de mode-industrie zien, de mensen die jouw kleding maken. Met zijn eigen label wil Pieters de branche transparanter zijn. Waar studio JUX de kleding labelt met een unieke code om zo te zien wie het stuk gemaakt heeft, gaat Pieters een stukje verder; over elk onderdeel in de creaties kun je meer te weten komen. (Behind) the Clothes is de belichaming hiervan. (Behind) the Clothes, 5 juni t/m 31 juli 2016, Kattendijkdok-Oostkaai 22 te Antwerpen

hoe groen is jouw gemeente?

In de ideale wereld bestaat grijze stroom niet. In de ideale wereld verbruikt ieder huishouden duurzaam opgewekte stroom. Maar de realiteit is dat veel gemeentes niet het goede voorbeeld geven en zelf grijze stroom afnemen. Dat moet veranderen, vindt Greenpeace, en daarom startte de organisatie een petitie om jouw gemeente op te roepen een voorbeeld te geven. Op een speciale website check je hoe groen jouw woonplaats is en kun je jouw gemeente oproepen het beter te doen. Gelukkig zit "mijn" Zwijndrecht goed, maar het is zeker de moeite waard om eens te checken hoe dat in jouw adres is!

stoerevrouwen: schoonheid komt van buiten

Cosmetica wordt steeds meer mainstream. Ik merk dat ik zelf steeds vaker experimenteer met make-up en verzorgingsproducten, maar dat het soms moeilijk is om te weten welke merken nou okay zijn. Herken je dat? Dan heb ik goed nieuws voor je! StoereVrouwen organiseert namelijk door heel Nederland de Beauty: Go Natural events. Niet alleen kun je hier de nieuwste cosmetica van mooie merken zoals Weleda, Living Nature, Dr. Hauschka, Logona, Santé en Lavera uitproberen, ook kun je twee workshops bijwonen én ga je naar huis met een goedgevulde goodiebag. Voor maar € 7,50 vind ik dat echt een koopje! Beauty: Go Natural reist naar Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen en Zwolle. Kijk voor tickets en data op stoerevrouwen.nl.

kunst vraagt aandacht voor zwerfafval rio

Dat plastic niet altijd zo fantastic is, daarvan worden we ons steeds meer bewust. De plastic soep groeit helaas nog en daarmee komt er steeds meer plastic in de magen van dieren (en daarmee voor velen onder ons, ook ons eten). Op het strand van Botafogo in Rio de Janeiro,  in de meest vervuilde baai ter wereld, is deze week een beeld onthuld dat gemaakt is van zwerfafval uit diezelfde baai. Met de "Plastic Madonna" wordt in aanloop naar de Olympische Spelen in Rio aandacht gevraagd voor het feit dat wij onze kinderen, net als de borstvoeding gevende Maria, ongewenst plastic voeden. Herbruikbare flessenfabrikant Dopper liet de Nederlandse kunstenaar Peter Smith een greater than life beeld maken met nieuwe moeder Thekla Reuten als model. Hopelijk komt er zo meer aandacht voor zwerfaval!

merendeel topmerken verkoopt geen duurzaam katoen

Zo’n 80% van de topmerken die wereldwijd het meeste katoen inkoopt, doet dit allesbehalve duurzaam. Het onderzoek is uitgevoerd door Rank a Brand, een van Europa’s grootste websites die merken vergelijkt. De ranking laat duidelijk zien dat 29 van de 37 onderzochte topmerken duurzaamheid links laten liggen bij de inkoop van katoen. Van de merken die wel iets aan duurzaamheid doen, presteert woonwarenhuis IKEA het best met 12 van de maximaal 19,5 te behalen punten. Daarna volgen C&A (9 punten), H&M (9 punten), Adidas (7,75 punten), Nike (6,75 punten), M&S (5,5 punten), VF Corporation (3,25 punten) en Kering (3 punten). “IKEA, C&A en H&M laten momenteel zien dat met duurzaam katoen goede zaken te doen zijn, maar toch laten veel topondernemingen het afweten”, zegt Richard Holland, directeur Market Transformation van WNF. “Terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit. Voor bedrijven is er geen excuus meer om producten zonder duurzaam katoen te verkopen.” Laten we hopen dat deze ranking de merken aanspoort meer duurzaam in te kopen! Liefs, José Foto's: Bruno Pieters, Greenpeace, StoereVrouwen, Eliseu Fiuza voor Dopper, Rank a Brand

Related Post

José de Jong

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *