koning aap meest duurzame reisorganisatie

Koning Aap is met een B-label tot meest duurzame reisorganisatie uitgeroepen en wint daarmee de Rank a Brand Travel Award 2013.  Dit volgt uit onderzoek onder de 30 meest populaire reisorganisaties van Nederland. SNP, Sawadee, Shoestring en de merken van TUI (Arke, Kras en Holland International) volgen met eveneens een B -label op de voet. De meerderheid van de onderzochte reisorganisaties voldoet echter niet aan de minimum criteria. Zij krijgen met een E-label vooralsnog een negatief koopadvies. Dit geldt o.a. voor D-Reizen, Oad, Neckerman, Fox Vakanties, Djoser en de Vakantie Discounter. Het volledige overzicht vind je hier. De negatieve impact van reizen op het klimaat wordt grotendeels veroorzaakt door vliegreizen. Bij negen reisorganisaties wordt standaard CO2-compensatie meegenomen als optie in het boekingsproces en worden de vluchten van hun personeel gecompenseerd. Koning Aap gaat als einige nog een stap verder: bij alle reisproducten is CO2-compensatie al bij de prijs inbegrepen.

duurzame stappen voor mens en milieu

Ook voor mens en milieu zet de sector duurzame stappen. De helft van de merken is bezig haar accommodaties te certificeren. Zij werken hiervoor met name met het snel groeiende Travelife certificaat. Bij de TUI merken is dat voor 8% van hun accommodaties al gedaan. Steeds meer reisorganisaties geven ook voorlichting over duurzaam reizen in een specifieke bestemming. Het gaat dan bijvoorbeeld over afval, verantwoorde souvenirs en het contact met de lokale bewoners. Papiergebruik is een ander punt van aandacht, steeds vaker zijn folders en reiscatalogi van gerecycled of gecertificeerd papier en is het gebruik ervan flink terug gebracht.

grootste sector ter wereld heeft nog zwakke arbeidsomstandigheden

De toeristenindustrie is de grootste sector ter wereld, zowel in omzet als in werkgelegenheid. Op veel bestemmingen zijn redelijke werktijden, een leefbaar loon en vakbondsvrijheid echter nog niet goed geregeld. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: 'De toeristische sector biedt aan enorm veel mensen een baan, en dat is positief. Maar uit ons onderzoek blijkt dat het papierwerk bij geen enkele touroperator goed op orde is: belangrijke arbeidsnormen ontbreken in de voorwaarden met lokale leveranciers zoals hotels. Dit is zorgelijk, want dan is er voor het lokale personeel weinig om op terug te vallen. Onafhankelijk onderzoek ter plekke zal moeten aantonen hoe ernstig de situatie is. Dat willen we in kaart gaan brengen.'

bewustzijn duurzaam reizen groeit onder consumenten

Reizen blijft populair: in 2012 werd de mijlpaal bereikt van 1 miljard internationale toeristen. En de sector groeit door, inclusief het luchtverkeer. Gelukkig worden reizigers zich steeds meer bewust van de negatieve gevolgen. Zo boekte Greenseat in 2012 een recordaantal CO2 compensaties. Sawadee wist zelfs 29% van haar boekingen te laten compenseren voor hun voetafdruk. Oskam: 'Je kunt zelf veel doen om de negatieve impact van je reizen te verkleinen. Blijf dichtbij, kies liever voor de trein of compenseer je CO2-uitstoot, wees zuinig met water en energie ter plaatse en geef je geld vooral uit bij de lokale bewoners. Door je inkopen te doen op markten en lokale winkeltjes, te eten buiten de grote resorts en te kiezen voor een eco-accommodatie draag je bij aan de lokale economie. Bovendien wordt je reis daarmee een stuk authentieker.'

over rank a brand

Het duurzaamheidsonderzoek onder reisorganisaties is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken. Waar let jij op bij het boeken van een vakantie?

Related Post

José de Jong

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *