[persbericht] h&m lanceert eerste artikelen gerecycled textiel

H&M lanceert eerste kleding van gerecycled textiel
H&M lanceert eerste kleding van gerecycled textiel'Levenscyclus textiel verlengd met gerecycled katoen van ingezamelde kleding.' Eind februari 2014 zal H&M de eerste artikelen lanceren die zijn gemaakt van gerecyclede textielvezels afkomstig van ingezamelde kledingstukken uit H&M-winkels. De vijf klassieke denim items zoals jeans en jacks voor zowel dames als heren zijn deels gemaakt van gerecycled katoen en een voorbeeld van een gesloten cyclus voor textielvezels. Dat laat H&M weten in een persbericht eind vorige week. 'De trend gaat steeds meer naar ontwerpen met gerecyclede stoffen en als designer wil je natuurlijk werken volgens de laatste trends en ontwikkelingen' zegt Jon Loman, concept designer die werkt met gerecycled denim. 'Het voelt goed om met iets bezig te zijn waar zowel wij als onze klanten in geloven en wat het milieu ten goede komt.' Het doel is om in de toekomst meer materiaal te gebruiken dat wordt gemaakt van gebruikt textiel. De nieuwe denimcollectie bevat 20% gerecycled katoen, wat vandaag de dag de maximum hoeveelheid is die gebruikt kan worden in nieuwe stoffen zonder kwaliteitsverlies. H&M lanceert eerste kleding van gerecycled textiel H&M startte de kledinginzameling in de winkels begin 2013 met als doel het milieu te ontlasten door overtollig en onnodig afval te voorkomen. 95% van alle kleding die weggegooid wordt, kan namelijk worden hergebruikt of gerecycled, ook als het versleten, kapot of incompleet is. H&M wil een makkelijk alternatief bieden aan klanten die hun oude kleding normaal gesproken in de vuilnisbak gooien. Op de lange termijn wil H&M de impact die kleding gedurende een levenscyclus heeft op het milieu verminderen en een gesloten cyclus creëren voor textielvezels. De H&M Conscious foundation investeert in innovaties op het gebied van ‘closed loop’ projecten zodat in de toekomst alle textielvezels hergebruikt en gerecycled kunnen worden om er garens van te maken voor nieuwe producten. Wat vinden jullie van dit nieuws? Ik vind het wel jammer dat ze maar maximum 20% van de stof uit gerecycled materiaal kunnen laten bestaan. Het zou mooi zijn als de rest aangevuld zou worden met biokatoen, maar daarop is het nog even wachten... Liefs, José

José de Jong