recyclekid: grote dromen maar niet te goed voor noord

“Boven het IJ hoort er niet bij.” Het is een veelgehoorde frase binnen de Amsterdamse ring. Noord was decennialang een no-go area, maar met de komst van het EYE Filmmuseum, de nieuwe bestemming van de A’DAM Toren en de herinrichting van de Van der Pekstraat lijkt Amsterdam-Noord niet verder weg dan het werkelijk is: een korte vaart met het pontje. Ik sprak met eigenaresse Marije Douma.

New kid on the block is tweedehands kinderkledingwinkel RecycleKid. Eveneens nieuw in het stadsdeel is eigenaresse Marije Douma. Zij wilde vanuit een managementfunctie bij het Centraal Museum te Utrecht weer het resultaat van haar werk zien: ‘Ik wilde een merk ontwikkelen en nog belangrijker: iets voor mezelf doen.’ Wat drijft Douma om in deze tijden van online winkelen een offline winkel te beginnen?

buurtwinkel in een volkse buurt

‘Mijn boetiek fungeert als een buurtwinkel’, begint Douma. ‘Ik heb heel veel vaste klanten. Mensen komen hier spullen brengen, en kijken gelijk of er wat interessants hangt om zelf te kopen. Daarnaast is het heel makkelijk om zo aan klantenbinding te doen. Ik wijs reguliere bezoekers op items die leuk voor hen zijn. Ook is het ook heel direct. In mijn tijd bij het museum wist ik niet welke uitwerking mijn werkzaamheden hadden. Hier merk ik direct of iets werkt of niet. Bijvoorbeeld wanneer ik iets plaats op Facebook.’

Ondanks dat Douma een fysieke winkel runt, is ze online erg actief. Heeft dat meerwaarde? ‘Jazeker. Wanneer ik iets plaats op social media komen daar vaak direct mensen op af en dat is leuk om te zien. Soms refereren ze eraan als ze in de winkel komen. Daarnaast zie ik ook Instagram-volgers die benieuwd zijn en een bezoekje komen brengen.’

totaalbeleving

Tweedehands kledingwinkels zijn in opkomst, aldus de branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland. Wat maakt RecycleKid anders dan anderen? ‘Waarin ik mij onderscheid van andere winkels is de totaalbeleving. Zelf kocht ik kinderkleding in tweedehands winkels, maar die zitten volgestouwd met kleding. Het voelt niet als een echte winkel. Ik wil laten zien dat hergebruik juist op een leuke, frisse manier kan. Bij ons hangt de kleding op houten hangers en is alles netjes gestreken. Het aanbod is overzichtelijk. In één oogopslag zie je wat we in huis hebben.’

En dat is een goede selectie van mooie artikelen. ‘Spullen van Zeeman neem ik niet aan. De kwaliteit is niet herbruikbaar en het prijskaartje dat we er dan aan moeten hangen is niet realistisch. Merken zoals Kidscase, Imps & Elfs en Petit Bateau zijn wel merken die hier goed verkopen. Labels zoals Armani en Burberry vinden mijn klanten te kakkerig. Dat is meer iets voor Oud-Zuid.’

Maar waarom dan Amsterdam-Noord en nog specifieker: de Van der Pekstraat? Wat trekt Douma aan in deze voormalige volkse buurt? ‘Mensen die net zoals ik nieuw zijn, zijn geïnteresseerd in duurzaamheid en hergebruik. Hier is nog niets op dit vlak, qua kinderkleding. Tuurlijk, je hebt de grote retailers en de kringloopwinkels, maar daar tussenin zit een gat. Dat gat vul ik in.’

‘Er zijn ook wel klanten die kringloopprijzen verwachten, maar die kopen liever iets nieuws bij een budgetwinkel op het nabijgelegen Buikslotermeerplein’, vervolgt ze. ‘Verder komen hier koopjesjagers en mensen die een duurder merk voor de prijs van H&M-spullen zoeken, naast mensen met een duurzame mindset.’

tekort aan hangers

RecycleKid werkt alleen maar met ingebrachte artikelen. Hierdoor is Douma nooit zeker van een grote hoeveelheid inventaris. Hoe zorgt ze ervoor dat haar klanten altijd genoeg keuze hebben? ‘Ik krijg genoeg aangeleverd. Soms heb ik zelfs zo veel dat ik een inbrengpauze in last. Ik heb dan gewoonweg geen hangers meer over.’

Waarom kinderkleding? Wat lokt Douma aan kleding voor de allerkleinsten? “Het is juist het speelse van kinderen dat mij aantrekt. Volwassen kledij vind ik minder interessant. Voor mezelf koop ik ook wel tweedehands kleding maar dan kies ik meer voor vintage.

Het v-woord is gevallen. Sinds de 4-jarige Britse prins George gezien wordt in retro en oude kledij van prins William is vintage voor kinderen een stuk populairder. Speelt RecycleKid hier ook op in? ‘We hebben ook een rek met vintage kinderkleding. Soms krijgen we hiervoor spullen ingebracht. Maar het merendeel komt bij een webshop in vintage kinderkleding vandaan’ (Attic Empire, red.).

van kinderkleding naar allround merk

In januari blies RecycleKid twee kaarsjes uit. Zijn er al plannen voor de toekomst? Wat is het volgende dat Douma wil bereiken? ‘Ik zou graag nog wat meer richting productontwikkeling willen doen. Onlangs heb ik samen met illustrator Eefje de Bruijn kleding en tassen met de iconen van Noord gelanceerd. Dit hebben we laten drukken op deadstock, basic kleding die ongebruikt in opslag lag. Want nieuw is niet nodig, er zijn al genoeg spullen op de wereld. Samen met Eefje wil ik meer dingen ontwikkelen van gerecyled materiaal, zoals speelgoed. Zo maken we van RecycleKid een allround lifestyle merk.’

Foto: RecycleKid

Related Post

José de Jong

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *