schijf van vijf 2016: eindelijk duurzamer?

De Schijf van Vijf van Het Voedingscentrum werd door velen bekritiseerd. Teveel gericht op de Hollandse pot en op de standaard vleeseter, waren veelgehoorde argumenten. De voedingsrichtlijnen voor gezonde voeding konden na haar laatste wijziging in 2004 wel weer eens onder de loep genomen worden. In dat afgelopen decennium zijn er meer en meer flexitariërs en vleesverlaters bijgekomen, en de rol van zuivel, noten en paddenstoelen zijn veranderd. Is de Schijf van Vijf 2016 ook duurzamer?

schijf van vijf 2004

Om die vraag te beantwoorden neem ik nog even een kijkje naar de versie uit 2004. Hierop zie je zetmelen (pasta, bonen, brood en aardappels), vocht (water en thee), zachte vetten (oliën en margarine), eiwitten (vis, melkproducten, vlees en vleesvervangers) en groente & fruit. Diervrije voeding is hierop inbegrepen, maar de inzichten dat eiwitten goed uit bonen en noten gehaald kunnen worden zijn hierin bijvoorbeeld niet verwerkt. Het argument dat de schijf nogal ouderwets is, vind ik dus niet zo gek!

schijf van vijf 2016

Voorafgaand aan de onthulling liet Het Voedingscentrum al weten wat veranderingen aan te brengen in de Schijf van Vijf 2016, zoals: meer of in ieder geval eens per week peulvruchten (hooray!), dagelijks wat ongezouten noten (helemaal niet verkeerd!) en dagelijks zo'n drie koppen zwarte of groene thee. Welke vega(n) dingen zou je volgens deze richtlijnen dus prima kunnen eten?
  • Peulvruchten zoals linzen, bonen en zeewier (jaja!)
  • Noten zoals een pindamix of notenpasta (jummie!)
  • Paddenstoelen
Bij de suggesties van dagmenu's is er ook het menu "Even geen vlees". Helaas slaat deze vooral op vegetariërs en wordt hierbij geen rekening gehouden met vegans: Ben je bang om zonder vlees en zuivel voedingswaarden zoals eiwitten, calcium en ijzer te missen? Dan heb ik nog wat handige tips: ijzer IJzer uit dierlijke producten zou beter opgenomen worden dan plantaardig ijzer. Wie ijzer combineert met vitamine C bevordert de ijzeropname. Ik combineer graag een cracker of rijstwafel met appelstroop met fruit zoals kiwi.

vergeet op vleesloze dagen niet je ijzerinname te combineren met vitamine c! #whatveganseat #vegan #vleesloos

Een foto die is geplaatst door José de Jong (@green_and_the_cities) op

calcium Bij calcium denk je al snel aan melkproducten. Maar wist je dat er bijvoorbeeld ook calcium in spinazie zit, en dat het meestal wordt toegevoegd aan plantaardige zuivel? Ook noten, peulvruchten en veel andere groentesoorten bevatten calcium. Die vegan pinda-wortelsoep klinkt dus nog lekkerder!
lunch time! #vegan pittige wortel-pindasoep met een dot kokosroom. thanks @merelgroenemeisjes & @jamiegroenemeisjes voor het recept Een foto die is geplaatst door José de Jong (@green_and_the_cities) op
eiwitten Het lijkt wel de grootste hype op voedingsgebied: eiwitten. Met de fitnessrage momenteel wordt de nadruk steeds meer op eiwitten gelegd. Zuivelproducenten brengen producten uit met extra proteïne. Maar EcoFab ladies weten allang waar ze eiwitten vandaan moeten halen; uit noten en zaden, plantaardige zuivel, peulvruchten en groenten. Mijn No Tuna Sandwich Spread klinkt nog verantwoorder!
Het jammere aan de vernieuwde Schijf van Vijf vind ik dat alles nog steeds gericht is op mensen die dierlijke producten eten. Prachtig beeldmateriaal is vrijgegeven, maar overal zie ik minstens zuivel. En dat vind ik toch een gemis van Het Voedingscentrum!

Veel groente en fruit, maar ook zuivel

Ik hoop dat ik heb laten zien hoe jij de vernieuwde Schijf van Vijf kan toepassen op jouw EcoFab leven. Leef jij volgens zulke eetregels of eet jij waar je zin in hebt? Liefs, José Afbeeldingen Schijf van Vijf: Het Voedingscentrum

Related Post

José de Jong

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *